Sunday, 18 September 2011

ကပၸတိန္တစ္ေယာက္ေျပာျပတဲ့ ပင္လယ္လႈိင္းေတြအေၾကာင္း

အင္ဒုိနီးရွား ဆူးလူးပင္လယ္ (Sulu Sea) ဘလဝမ္ကြ်န္း (Palawan Island) နားမွာ ၿဖစ္တဲ့ ေရေအာက္လိႈင္း (internal waves)
ပံုၿပင္ေတြအရဆုိရင္ေတာ့ ပင္လယ္လႈိင္းေတြဟာ ဂရိနတ္ဘုရား Poseidon(Neptune) ကညင္းေၾကာ ထတာပါတဲ့။ ရူပေဗဒဘာသာရပ္အရ ၾကည့္ရင္ ပင္လယ္လႈိင္းေတြဟာ စြမ္းအင္ေတြ အမ်ားၾကီး ထုတ္ေပးႏုိင္သတဲ့။ လႈိင္းနဲ႔ ေလဟာ အၿပန္အလွန္ စြမ္းအင္ေတြ ဖလွယ္ေနၾကသတဲ့။ လႈိင္းမရွိရင္ ေလကလည္း ၾကာၾကာအသက္ရွည္ဖုိ႔ မရွိဘူးတဲ့။ ဇီဝေဗဒ႐ႈေထာင့္အရ ဆုိရင္ ေအာက္စီဂ်င္နဲ႔ ကာဗြန္ဒုိင္ေအာက္ဆုိဒ္ ဓါတ္ေငြ႔ေတြ ဖလွယ္ ေပးသတဲ့။ အစာကြင္းဆက္ (food chain) လည္ပတ္ေနေစဖုိ႔ ေမာင္းႏွင္ေပးသတဲ့။ သက္ရွိေလာကၾကီး (Biodiversity) ဆက္လက္ တည္ၿမဲေနဖုိ႔အတြက္ အေရးပါတဲ့ ၿဖစ္စဥ္တစ္ခုပါပဲတဲ့။ ပင္လယ္လိႈင္းေတြကုိ ေလ့လာလုိ႔ သခၤ်ာနဲ႔ ရူပေဗဒ ပညာရွင္ေတြက အသုံးခ် ပုံေသနည္းေတြ၊ ညီမွ်ၿခင္းေတြ ထုတ္ၾက၊ တစ္ခါ အင္ဂ်င္နီယာေတြက လွ်ပ္စစ္ဓါတ္အား ထုတ္ၾက (wave powerplants စသၿဖင့္)၊ အႏုပညာရွင္ေတြက ပန္းခ်ီေတြဆြဲၾက ဓါတ္ပုံေတြ ရိုက္ၾက၊ အားကစားသမားေတြက လိႈင္းစီးၿပိဳင္ၾက .. စသၿဖင့္ အမ်ိဳးမ်ိဳးေလာကေကာင္းက်ိဳး ေဆာင္ၾကသလုိ ရဲေဘာ္တုိ႔လည္း သေဘၤာမလုိက္ၿဖစ္ေတာင္ ကုိယ္ပုိင္ရြက္ေလွၾကီးေတြ ဝယ္စီးၾက၊ကဲၾကဦးမွာဆုိေတာ့ ပင္လယ္ၿပင္ၾကီးနဲ႔ လိႈင္းေတြအေၾကာင္း နည္းနည္းပါးပါး သိထားရင္ေတာ့ၿဖင့္ အမွားမရွိေပဘူးေပါ့ ခင္ဗ်ာ။

ေၿပာရရင္ေတာ့ ပင္လယ္လႈိင္းေတြရဲ႕ အဓိက လက္သည္ဟာ “ေလ(wind)” ပါပဲ။ ဒါေပမယ့္ ေရေအာက္ ငလ်င္ေတြ (earthquakes)၊ ေရေအာက္ မီးေတာင္ ေပါက္ကြဲတာေတြ (volcano movements)၊ ကမ္းပါးၿပိဳက်တာမ်ိဳး (Landslide)၊ ဝင္ရုိးစြန္း ေရခဲေတာင္ၿပိဳက်တာမ်ိဳး (icebergs calving) ေတြ၊ ဒါမွ မဟုတ္ ေန၊လ၊ကမာၻ တုိ႔ရဲ႕ ဆြဲအား (gravity) ေၾကာင့္၊ ဒါမွမဟုတ္ ကမာၻလည္ပတ္မႈေၾကာင့္ (coriolis force by earth rotation) ၊ ဒါမွမဟုတ္ ေရမ်က္ႏွာၿပင္ တင္းအားေၾကာင့္ (surface tension) စတာေတြနဲ႔လည္း ဆက္စပ္ ေနေသးတာဗ်။ Titanic ကုိ ႏွစ္ၿမဳပ္ပစ္လုိက္တာက ေရခဲေတာင္က ပဲ့က်တဲ့ အပုိင္းအစတစ္ခု (ice berg) ပါ။ သေဘၤာၾကီးေတြ လႈပ္ရွားမႈ (ship interaction) ေၾကာင့္လည္း လိႈင္းေတြ ၿဖစ္တတ္တယ္။ သူ႔ကုိက် wave လုိ႔ မေခၚဘဲ wake လုိ႔ေခၚတယ္။ အပူခ်ိန္ (temp)၊ ဆားငန္ဓါတ္ၿပင္းအား (salinity)၊ သိပ္သည္းဆ (density)၊ ဖိအား (pressure) ေၿပာင္းလဲမႈေတြအရ ၿဖစ္ေပၚ စီးဆင္းေနတဲ့ ေရစီးေၾကာင္း (ocean currents) ေတြနဲ႔လည္း သြယ္ဝုိက္ ပက္သက္ ေနၿပန္ပါေသးတယ္။
ဒီေနရာမွာ ေရနဲ႔ေလ ၾကားခံနယ္ ႏွစ္ခုၾကား ၿဖစ္တဲ့ လိႈင္းေတြကုိ ေရၿပင္လိႈင္း (ocean wave) လုိ႔ ေခၚၿပီး အပူခ်ိန္ (temp)၊ ဆားငန္ဓါတ္ၿပင္းအား (salinity)၊ သိပ္သည္းဆ(density) စတဲ့ မတူတာေတြ မ်ားတဲ့ ေရထုအလႊာ ႏွစ္ခုၾကားမွာ ၿဖစ္လာရင္ေတာ့ ေရေအာက္လိႈင္း (internal wave) လုိ႔ ေခၚပါတယ္။ (အတြင္းအားလိႈင္းလုိ႔ ဆုိလုိက္ရင္ သုိင္းေလာကနဲ႔ ရႈပ္ေထြးသြားမွာစုိးလို႔ ေရေအာက္လိႈင္းလုိ႔ပဲ ဘာသာၿပန္လုိက္ပါသဗ်ာ) အင္ဒုိနီးရွား ဆူးလူးပင္လယ္ (Sulu Sea) ဘလဝမ္ကြ်န္း (Palawan Island) နားမွာ ၿဖစ္တဲ့ ေရေအာက္လိႈင္း (internal waves) ေတြဟာဆုိရင္ ထင္ရွားေက်ာ္ၾကား လူသိမ်ားပါတယ္။ ေရေပၚက သေဘၤာ၊ေလွေတြ အတြက္ ဘာမွ မၿဖစ္ႏုိင္ေပမယ့္ ေရငုပ္သေဘၤာေတြ၊ ေရငုပ္သမားေတြ အတြက္ေတာ့ အလြန္ေၾကာက္စရာ ေကာင္းတဲ့အမ်ိဳးပါ။ ဒီေရေအာက္လိႈင္းေတြ အေၾကာင္းဟာ အမ်ားနဲ႔ သိပ္မဆုိင္လုိ႔ ဒီေလာက္နဲ႔ပဲ ထားခဲ့ပါၿပီ။
ေရၿပင္လိႈင္း အမ်ိဳးမ်ိဳး
 ေရၿပင္လိႈင္း (ocean waves) ေတြဖက္ကုိ လွည့္လုိ႔ အမ်ိဳးအစားခြဲတဲ့ေနရာမွာ အသုံးခ်လုိတဲ့ ရွုေထာင့္အမ်ိဳးမ်ိဳး အရ လိႈင္းေတြကုိ အမ်ိဳးမ်ိဳးခြဲလုိ႔ ေလ့လာၾက ပါတယ္။ လႈပ္ရွားပုံ (motion) အရ အမ်ိဳးအစား ခြဲမယ္ဆုိရင္ အရွည္လုိက္ (longitudinal)၊ ကန္႔လန္႔(transverse) နဲ႔ စက္ဝုိင္းပုံ(orbital) ဆုိၿပီး သုံးမ်ိဳး၊ ၾကာရွည္ခ်ိန္ (wave period) အရ ခြဲရင္ ခုႏွစ္မ်ိဳး (1.Capillary Wave, 2.Gravity Capillary Wave, 3.Ordinary Gravity Wave, 4.Infra-gravity Wave, 5.Long Period Wave 6.Oridinary Tidal Wave, 7.Trans-tidal Wave) ရွိပါတယ္။ ဒီေနရာမွာ ၿမန္မာလုိ အားနည္းတဲ့ ကြ်န္ေတာ္မ်ိဳးအေနနဲ႔ လိႈင္းၾကက္ခြပ္၊ လိႈင္းေခါင္းၿဖဴ ေလာက္ပဲ သိသမုိ႔ က်ယ္ၿမင္ႏွံ႔သိ ပညာရွိမ်ားပဲ အထက္ပါ ေရၿပင္လိႈင္းမ်ားကုိ အမည္ေပး ကင္ပြန္းတတ္ၾကဖုိ႔ ေဘာလီေဘာပုတ္ပါတယ္။
၁။ ပင္လယ္လိႈင္း (Sea Wave)
လႈိင္းေတြကုိ သဘာဝၿဖစ္စဥ္ေလးေတြအရ ခြဲၿခားေလ့လာရင္ ပုိအဆင္ေၿပပါလိမ့္တယ္။ ပုံမွန္ ပင္လယ္ေရၿပင္ေပၚမွာပဲ သြားလာ က်က္စားေနတဲ့ ေရၿပင္လိႈင္း (ocean wave) ေတြ ဆုိပါေတာ့။ သူတို႔ကုိ ပင္လယ္လိႈင္း (Sea Wave) လုိ႔ ရုိးရုိးေလး ေခၚပါတယ္။ အလြယ္ေခၚၾကတာေတာ့ SEA တဲ့။ သူတုိ႔က ေလတုိက္လုိ႔ ၿဖစ္တဲ့လိႈင္းေတြပါ။ ေလက ပင္လယ္လိႈင္း (Sea Wave) ၿဖစ္လာေအာင္ တုိက္ေပးတယ္။ ပင္လယ္လိႈင္းေတြက ေလသန္မာ အားေကာင္းေစဖုိ႔ လုိအပ္တဲ့ ေရေငြ႔ေတြ၊ အပူခ်ိန္ေတြ ဖန္တီးေပးတယ္။ ဒီလုိနဲ႔ ေလဖိအားနည္းရပ္ဝန္း၊ အဲဒီကတစ္ဆင့္ မုန္တုိင္းေတြ ၿဖစ္လာတယ္။ ပင္လယ္လိႈင္းေတြလည္း မုန္တုိင္းေၾကာင့္ ပုိအင္အားၾကီးလာၿပီး သူတုိ႔အခ်င္းခ်င္းထဲက သဏၭာန္တူတဲ့လိႈင္းေတြ ေပါင္းလုိ႔ ခရီးထြက္ၾကေတာ့ တာပါပဲ။ သူတုိ႔တစ္ေတြဟာ မုိင္ေပါင္း ရာေထာင္ခ်ီထိ သြားႏုိင္ၾကတယ္ခင္ဗ်။ အဲဒီ ပင္လယ္ၿပင္ခရီးသည္ အုပ္စုလိႈင္းေတြကုိ ေတာ့ Swell လုိ႔ ေခၚတာပါ။
၂။ ပင္လယ္လိႈင္းအုပ္စု (Swell)
သူတုိ႔ေတြကုိ အမ်ားအားၿဖင့္ ဆြဲလ္ (Swell) လုိ႔ပဲ ေခၚၾက သိၾကတာမုိ႔ ဥာဏ္နီဥာဏ္ဝါ၊ ဥာဏ္ၿပာ ဥာဏ္နက္ ေတြ အကုန္ထုတ္ေပမယ့္ ၿမန္မာနာမည္ လွလွေလး ေပးမတတ္ေတာင္ ၿဖစ္သြားပါတယ္။ ရဲေဘာ္တုိ႔လည္း ဆြဲလ္(Swell) လုိက္ၾကပါဗ်ာ။ သူတုိ႔ေတြဟာ လိႈင္းအရြယ္အစား၊ အၿမင့္အလ်ား အားလုံး တူညီေနၾကၿပီး စည္းခ်က္ညီညီ လႈပ္ရွားၾကတယ္။ လိႈင္းေခါင္းၿဖဴ မထပါဘူး။ ပင္လယ္နဲ႔ မရင္းႏွီးတဲ့သူဆုိ သူကုိ ရုတ္တရက္ ၿမင္ေအာင္ ၾကည့္ႏုိင္ဖုိ႔ အေတာ္ခက္တယ္။ လိႈင္းအလ်ားရွည္ၿပီး ခရီးအေဝးၾကီး သြားလြန္းလုိ႔ သူ႔ကုိေခၚၾကတာက ရထားလိႈင္း (Wave Train)တဲ့။ သေဘၤာ အေသးအၾကီးမေရြး ဇေကာထဲ ဇီးၿဖဴသီးထည့္လွိမ့္သလုိ အံစာေခါက္ႏုိင္တာ သူပါ။ ရဲေဘာ္ရဲ႕သေဘၤာ အခုရွိေနတဲ့ ေနရာမွာ အံစာေခါက္ခံ ေနရၿပီ ဆုိရင္ ၿပီးခဲ့တဲ့ ရက္ပုိင္းေလာက္က ရဲေဘာ္ရဲ႕ အခုေနရာကေန မုိင္ရာေထာင္ခ်ီ ေဝးတဲ့ေနရာမွာ ေလဖိအားနည္းရပ္ဝန္း ဒါမွမဟုတ္ မုန္တုိင္း တုိက္သြားခဲ့တယ္လုိ႔သာ တြံ ဂဏွာဟိ ရဲေဘာ္ မွတ္လိုက္ေပေတာ့ပဲ။ ဒီလုိ အံစာေခါက္ခံေနရတဲ့အခ်ိန္ တာဝန္ရွိသူေတြအေနနဲ႔ သေဘၤာကုိ ထိန္းသိမ္း ကုိယ္တြယ္ပုံ မွားခဲ့ရင္၊ သေဘၤာ စက္ပ်က္ခဲ့ရင္ ေမခလာဆီကုိ တယ္လီဖုန္းဆက္ၿပီး က်ဴ (queue) ယူဖုိ႔လည္း လုိေကာင္း လုိလာႏိုင္ပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ ေကာင္းကြက္ ေလးတစ္ခ်က္က ကမ္းနားနဲ႔ နီးလာတာနဲ႔ အမွ် အရွိန္ေကာ စြမ္းအင္ပါ ေလ်ာ့သြားတာပါ။ သေဘၤာေတြကုိ ဒုကၡ ေပးႏုိင္ေပမယ့္ ပင္လယ္ကမ္းေၿခက လူေတြကုိ ၿပႆနာမရွာတာေတာ့ ေကာင္းတဲ့အခ်က္လုိ႔ပဲ ဆုိရမေပါ့ဗ်ာ။ ေခ်ာင္းသာ၊ ေငြေဆာင္မွာ ဥဥၾကတဲ့လိပ္မကေလးမ်ားနဲ႔ လိပ္ဥတူးသူမ်ား ဝမ္းသာ ၾကဖုိ႔ပါ။
၃။ ဆူနာမီ (Tsunamis)
လူေတြ စိတ္ဝင္စားၾကတဲ့၊ ေဘးဒုကၡလည္း အေပးႏိုင္ဆုံးၿဖစ္တဲ့ ဆူနာမီလိႈင္းလုံး (Tsunamis) ေတြဟာ ေရေအာက္ ငလ်င္ေတြ (underwater earthquakes)၊ ေရေအာက္မီးေတာင္ေပါက္ကြဲမႈေတြ (submarine volcano eruptions) နဲ႔ ေရေအာက္ၿပတ္ေရြ႕ေၾကာ လႈပ္ရွားမႈ(land slip) ေတြေၾကာင့္ ၿဖစ္လာတာပါ။ ဆူနာမီဆုိတာ ဂ်ပန္ဘာသာၿဖစ္ၿပီး harbour wave လုိ႔ အဓိပၸါယ္ရပါတယ္ ခင္ဗ်။ ပညာရပ္ပုိင္းဆုိင္ရာ အေခၚကေတာ့ ငလ်င္ေရလိႈင္း (seismic sea wave) ဆုိပါေတာ့။ ပစိဖိတ္သမုဒၵရာထဲမွာပဲ အၿဖစ္မ်ားပါတယ္။ ဆုိးတာက ပင္လယ္ေရနက္ထဲမွာဆုိရင္ သူတုိ႔ရွိလုိ႔ ရွိမွန္း၊ ၿဖစ္လုိ႔ ၿဖစ္ေနမွန္း မသိႏုိင္တာပဲ။ ဒီေကာင္ေတြက ေရနက္ထဲမွာဆုိ အမ်ားအားၿဖင့္ မုိင္(၁၀၀)ေလာက္ အရွည္နဲ႔ တစ္မီတာ အၿမင့္ေလာက္ပဲ ရွိေနတတ္တယ္။ ကမ္းနဲ႔နီးလာမွသာ အင္အားၾကီးလာတာ။ ေရတိမ္ေရာက္ရင္ မီတာ(၃၀) (၄၀) ေလာက္ အၿမင့္ ၿဖစ္သြားတယ္။ ၁၉၇၁ ဂ်ပန္ဆူနာမီ တုန္းကဆုိ (၈၅) မီတာထိ အၿမင့္ရိွတယ္။ အရွိန္ (speed) တစ္နာရီကုိ ေရမိုင္ (၃၀၀)ကေန (၅၀၀)ေလာက္ထိ သြားႏုိင္တယ္။ ခရီးေဝးႏွင္လိုက္ပုံ ကလည္း ၁၉၆၀ ခ်ီလီမွာ ၿဖစ္တဲ့ ဆူနာမီဟာ ပစိဖိတ္သမုဒၵရာကုိ ၿဖတ္လုိ႔ ဂ်ပန္အထိ ေရာက္လာခဲ့ပါသတဲ့။ ၿပီးခဲ့တဲ့ ၂၀၀၄ က လူေပါင္း ႏွစ္သိန္းခြဲ ေလာက္ အသက္ဆုံးရႈံးခဲ့ရတဲ့ သီရိလကၤာ-အင္ဒုိနီးရွား ဆူနာမီမွာဆုိ မကၠဆီကုိနဲ႔အႏာၱတိကတုိက္အထိေတာင္ လိႈင္းလုံးၾကီးေတြ ဂယက္ထခဲ့့့ပါသတဲ့။ အခုေနာက္ပုိင္းမွာေတာ့ အေမရိကန္၊ ခ်ီလီ၊ ၾသစေတးလ်၊ ယုိးဒယား နဲ႔ အင္ဒုိနီးရွားႏုိင္ငံေတြရဲ႕ အစီအမံနဲ႔ ပစိဖိတ္သမုဒၵရာ၊ အိႏိၵယသမုဒၵရာ၊ ေတာင္တရုတ္ပင္လယ္နဲ႔ ကာရစ္ဘီယန္ ပင္လယ္ထဲမွာ ဆူနာမီ သတိေပးစံနစ္ေတြ တပ္ဆင္ထားၾကၿပီးပါၿပီ။ သေဘၤာမ်ားအေနနဲ႔ကေတာ့ ဆူနာမီ သတိေပးခ်က္ (tsunamis warning) သတင္းရတာနဲ႔ ေရတိမ္ကမ္းနားကေန အၿမန္ဆုံးခြာလုိ႔ ေရနက္ထဲကုိ သြားေရာက္ ခုတ္ေမာင္းေနၾကဖုိ႔ပါပဲ။ မီတာ ၂၀၀၀-၃၀၀၀ ရွိတဲ့ ပင္လယ္ေရနက္ထဲမွာ ၂၀၁၂ ရုပ္ရွင္ထဲကလုိ လိႈင္းလုံးၾကီးေတြ ဆင့္ကာ ဆင့္ကာ ၿဖစ္လာဖုိ႔ ဆုိတာေတာ့ ေတာ္ေတာ္ခက္တယ္ ေၿပာရမွာပါ။
၄။ ဒီလိႈင္း (Tidal Wave)
ေန၊လ၊ကမာၻ တုိ႔ရဲ႕ ဆြဲငင္အား (gravity) ေၾကာင့္ ၿဖစ္တဲ့ လိႈင္းေတြကုိေတာ့ ဒီေရလိႈင္း (Tidal Wave) လုိ႔ေခၚၾကတယ္။ တစ္ခ်ိဳ႕ကလည္း ဒီလိႈင္းကုိ ေရၿပင္လိႈင္း (ocean wave) ထဲ ထည့္မစဥ္းစားၾကဘူး။ အမ်ိဳးမ်ိဳးပါပဲ။ ေကာင္းကင္က ေန၊လ၊နကၡတ္တာရာေတြရဲ႕ လႈပ္ရွားသြားလာပုံကုိ နားလည္ၿပီးသား လူသားေတြအေနနဲ႔ေတာ့ အဲဒီဒီလႈိင္းေတြရဲ႕ လႈပ္ရွားမႈကို နာရီ၊ မိနစ္ အတိအက် ၾကိဳတင္တြက္ထားဖုိ႔ မခက္ပါဘူး။ သူတုိ႔ေတြဟာ အဖ်က္စြမ္းအား ေပးႏုိင္တဲ့အထိ အစြမ္းမရွိၾကဘူး။ ကမ္နားေရတိမ္တဲ့ ေရေၾကာင္းေရလမ္းေတြမွာ ေရအနက္ (Depth of Water) နဲ႔ပက္သက္ၿပီး ေရေၾကာင္းပညာ (Marine Navigation)အတြက္ အေရးၾကီးတာကလြဲလုိ႔ က်န္တဲ့ၿပႆနာ မရွိဘူးလုိ႔ ဆုိႏုိင္သေပါ့။
၅။ ေရပြက္လိႈင္း (Splash Wave)
ကမ္းပါးေတြၿပိဳက်တာမ်ိုး (above water landslide)၊ ေရခဲေတာင္ၿပိဳက်တာမ်ိဳး (iceberg calving) ေၾကာင့္ ၿဖစ္လာတဲ့ ေရပြက္လႈိင္း (Splash Wave)ေတြကေတာ့ ၿဖစ္ခ်ိန္အားၿဖင့္ ခဏပဲရယ္ပါ။ ဒါေၾကာင့္လည္း ေရပြက္လႈိင္းဆုိၿပီး ပညတ္လုိက္ပါတယ္။ သူတုိ႔ေတြဟာ သက္တမ္းရယ္ၿဖင့္ မရွည္ၾကရွာပါဘူး။ အင္အားၾကီးေပမယ့္ ခရီးေဝးဆက္ႏုိင္တဲ့ အစြမ္းလည္း မရွိၾကရွာဘူး။ ဒါေၾကာင့္ သူ႔အနီးအနားမွာ ရွိမေနရင္ေတာ့ၿဖင့္ ေဘးမရွိဘူးလုိ႔ပဲ ေၿပာႏုိင္ပါလိမ့္မယ္။ စံခ်ိန္တင္ မွတ္တမ္းဝင္ ေရပြက္လွုိင္းကေတာ့ ၁၉၅၈ ခုႏွစ္၊ လစ္တူယ အလက္စကား (Lituya Alaska) မွာ ၿဖစ္ခဲ့တဲ့ ၅၃၁ မီတာၿမင့္တဲ့ ေရပြက္လိႈင္းပါ။ ေရခဲေတာင္ေတြ မၾကာခဏ ၿပိဳက်ေနတဲ့ အခုအခ်ိန္မ်ိဳးမွာ စံခ်ိန္သစ္တင္ေကာင္းလည္း တင္ေနႏုိင္ပါတယ္။
၆။ ပုံမွန္မဟုတ္ေသာ လိႈင္းမ်ား (Abnormal Waves)
ဒါနဲ႔ .. ဒ႑ာရီလုိမ်ိဳး သက္ၾကီးစကား သက္ငယ္ ၾကားခဲ့ဖူးတာေလးလည္း ေဖာက္သည္ ခ်လုိက္ပါဦးမယ္။ ၁၉၉၈ ခုႏွစ္ ရန္ကုန္ ေရေၾကာင္းသိပံၸ ေက်ာင္းသား ဘဝတုန္းကပါ။ အဲဒီအခ်ိန္တုန္းက ႏုိင္ငံေရးအရ တစ္ႏုိင္ငံလုံးက စာသင္ေက်ာင္းေတြ ပိတ္ထားတယ္။ ဖြင့္ထားတဲ့ ေက်ာင္းဆုိလုိ႔ ေရေၾကာင္းပညာသိပၸံေက်ာင္း တစ္ေက်ာင္းပဲ ရွိတဲ့ အခ်ိန္ေပါ့။ ေရေၾကာင္းပညာ အေၿခခံစည္းမ်ဥ္း (Principle Navigation) ဘာသာရပ္ဆရာက အတုိင္ပင္ခံ ေက်ာင္းအုပ္ၾကီးေဟာင္း ဆရာၾကီးဦးေရႊတင္ပါ။ တစ္ခါတစ္ေလ အခ်ိန္ပုိေတာ့လည္း သူ႔အေတြ႔အၾကံဳေဟာင္းေတြ တပည့္ ေက်ာင္းသားေတြကုိ ေၿပာၿပအာထုသေပါ့ေလ။ (အခုေတာ့ၿဖင့္ ဆရာၾကီးကြယ္လြန္သြားၿပီလုိ႔ သိရပါတယ္။) ဆရာၾကီးက သူၿမန္မာ့ၾကယ္ငါးပြင့္ သေဘၤာလုပ္ငန္းမွာ ကပၸတိန္အၿဖစ္ တာဝန္ယူစဥ္က အာဖရိက အေရွ႕ေတာင္ ကမ္းေၿခနားမွာ ၾကံဳခဲ့ဖူးတဲ့ အၿဖစ္အပ်က္တစ္ခုကုိ ေၿပာၿပခဲ့တယ္။ သူတုိ႔သေဘၤာရဲ႕ေရွ႕ မုိင္အနည္းငယ္ အကြာေလာက္က သြားေနတဲ့ သေဘၤာတစ္စင္းဟာ ၾကည့္ေနရင္းပဲ မ်က္စိတစ္မိတ္ လွ်ပ္တစ္ၿပက္ အတြင္း လိႈင္းလုံးၾကီးတစ္လုံး ေပၚလာၿပီး အဲဒီသေဘၤာကုိ တစ္ခါတည္း ဝါးမ်ိဳသြားပါသတဲ့။ ကယ္ဆယ္ေရးလုပ္ဖုိ႔ သူတုိ႔သေဘၤာဝန္ထမ္းေတြ အားလုံး ၾကိဳးစားရွာေပမယ့္ လူသူပစၥည္း အစအန တစ္ခုေတာင္ မေတြ႕ရေတာ့ပါဘူးတဲ့။
အာဖရိကမွ မာရ္နတ္လႈိင္း
 အဲဒီအေၾကာင္းအရာေလးကုိ အခုအခ်ိန္ ၿပန္စဥ္းစားမိေတာ့မွ ဆရာၾကီး ေၿပာတာကုိ သေဘာေပါက္ သြားတာပါ။ ဟုိတုန္းကေတာ့ ဝါးတားတားပါပဲ။ ဘာလုိ႔လဲဆုိေတာ့ လိႈင္းရဲ႕အေၿခခံသေဘာက အုပ္စုလုိက္ပဲ ၿဖစ္တာရွိတာကုိး။ မဟာလိႈင္းလုံးၾကီး တစ္လုံးတည္း ထီးထီးတည္း ၿဖစ္လာဖုိ႔ဆုိတဲ့ကိစၥက် ယုတၱိ မရွိဘူးလုိ႔ပဲ ထင္မိတာေပါ့။ အခုေနာက္ပုိင္းမွသာ အဲဒီလုိ ပုံမွန္မဟုတ္တဲ့လိႈင္း (Abnormal Wave) ေတြလည္း ၿဖစ္လာႏုိင္ေၾကာင္း သိလာရပါတယ္။ အတိအက်သိခ်င္လုိ႔ ဟုိေမႊဒီေႏွာက္ လုပ္ၾကည့္ေတာ့ ေနာ္ေဝဂ်ီယံပင္လယ္ (Norwegian Sea)၊ ခ်က္စပိခ္အဝင္ဝ (Chesapeake Bay)၊ စပိန္ အေနာက္ေၿမာက္ ကမ္းေၿခပင္လယ္ (Off NW coast of Spain) နဲ႔ ေတာင္အာဖရိက အေရွ႕ေတာင္ကမ္းေၿခ တစ္ဝုိက္ (Off SE coast S. Africa) မွာ မူမမွန္တဲ့လိႈင္းေတြ ၿဖစ္ေလ့ရွိပါသတဲ့။ အထူးသၿဖင့္ ေတာင္အာဖရိက အေရွ႕ေတာင္ ကမ္းေၿခတစ္ဝုိက္ အဂူလ္ဟ(စ) ေရစီးေၾကာင္း (Agulhas Current) စီးဆင္းတဲ့ လမ္းေၾကာင္းတစ္ေလွ်ာက္မွာ အၿဖစ္မ်ားပါသတဲ့။ အဂူလ္ဟ(စ) ေရစီးေၾကာင္းၾကမ္းတဲ့အခ်ိန္ ၿဖစ္လာတဲ့ လိႈင္းေတြနဲ႔ အႏာၱတိက မုန္တုိင္းေတြေၾကာင့္ ၿဖစ္လာတဲ့ လိႈင္းေတြ ဆုံၾကၿပီး ကာရန္မသင့္တဲ့အခါ ၿဖစ္လာပါသတဲ့ ခင္ဗ်ာ။ အမ်ားအားၿဖင့္ေတာ့ အာဖရိက မူမမွန္လႈိင္းကုိ မာရ္နတ္လႈိင္း (Rouge Wave) လုိ႔ပဲ သိၾကပါတယ္။ (စြတ္ရြတ္ ဘာသာၿပန္လုိက္ပါ၏။) တကယ္စဥ္းစားၾကည့္ရင္ ေၾကာက္စရာၾကီးပါ … မီတာ(၃၀)ေလာက္ အၿမင့္ရွိတဲ့ လိႈင္းၾကီးဟာ အေပါင္းအေဖာ္မပါ ရုတ္တရက္ၾကီး ေရၿပင္ကေန ထြက္လာၿပီး ေရေပၚမွာ ရွိသမွ် အရာေတြအားလုံး ေရေအာက္ထဲကုိ ဆြဲခ်သြားတာပါတဲ့။ မွတ္တမ္းမွတ္ရာမ်ားအရ ၁၉၆၈ တုန္းက SS World Glory (28300GT) စစ္သေဘၤာ မာရ္နတ္လႈိင္း တစ္လုံးေၾကာင့္ ႏွစ္ပုိင္းၿပတ္လုိ႔ ၿမဳပ္ဖူးပါသတဲ့။ အာဖရိကတုိက္ၾကီးအငူနဲ႔ မုိင္(၃၀)အကြာေလာက္ကစလုိ႔ ေရအနက္(၂၀၀) မီတာအထက္မွာ ၿဖစ္ႏုိင္ေခ်ပုိမ်ားပါသတဲ့။
ဒီေလာက္ဆို လွိဳင္းအေႀကာင္း နည္းနည္း သေဘာေပါက္ေလာက္ၿပီထင္တယ္ :)

No comments:

Post a Comment

အၿပင္းေၿပ Drum တီးရေအာင္